راه های جذاب بودن

راه های جذاب بودن

راه‌هاي جذاب بودن

روان شناسان مي‌گويند هسته‌ي اصلي شخصيت «اعتماد به نفس» است. اين اصطلاح به بيان ساده‌تر و بهتري تعريف شده است:« چقدر خود را دوست داريد؟» اعتماد به نفس به اين معني است كه شما احساس كنيد چه قدر مهم و ارزشمند هستيد و اينكه شما چقدر به كار خود و هدفي كه داريد اهميت مي‌دهيد. انسان وقتي اهميت خود و كارش را دريابد و مؤثر بودن خود را در جامعه و خدمت به ديگران درك نمايد. اعتماد به نفسش قوي مي‌گردد و مي‌داند حركتي كه مي‌كند و مسيري را كه طي مي‌نماید، اتلاف وقت و بيهوده بودن نيست. كاري كه در آن هدفي مشخص، دقيق و متعالي وجود داشته باشد، در نظر فرد باعث احساس ارزشمندي و مفيد بودن شده و اين امر خود باعث اعتماد به نفس مي‌گردد.

اگر می­خواهید در خود جذبه ايجاد كنید تا فرد را جذب خود نمايید، اولين اقدام  براي رسيدن به اين مرحله اين است كه در خود اعتماد به نفس ايجاد نمايید، زيرا مايه‌ي اوليه‌ي جذبه داشتن، اعتماد به نفس داشتن است.

انسان به‌طور ذاتي شديداً نياز دارد كه او را ارزشمند بدانند و ارزشمند باشد، بنابراين راز جذبه داشتن ساده است. كاري كنيد كه فرد در نزد شما احساس مهم بودن كند.

در كتاب قدرت جذبه پنج راه براي جذاب بودن ارائه شده است كه اين جا با توجه به نوع كار شما در ارتباط پنهان با منابع و اهميت جذب نمودن فرد براي رسيدن به اهداف اطلاعاتي، اين راه‌ها را خدمت شما تقديم نموده و چگونگي استفاده از آن‌را براي رسيدن به نتيجه مورد نظر بيان مي‌نماييم.

اين را بايد بدانيد كه هرچه بيشتر فرد در حضور شما احساس مهم بودن كند، بيشتر جذب شما خواهد شد. شما بايد به فرد احساس شگفت انگيزي بدهيد و با رفتار خود او را طوري به وجد آوريد كه بي‌مهابا جذب شما شود. اگر شما از تكنيك‌هاي كليدي جذب ديگران به‌خوبي و با دقت استفاده نمايید، در نزد فرد فرد با جذبه‌اي جلوه خواهید كرد و اين جذبه شما را در رسيدن به مقصودتان، بسيار كمك خواهد نمود.

 الف- پذيرش

در هنگام ارتباط بزرگ‌ترين هديه‌اي كه مي‌توانيد به فرد بدهيد، نگرش «توجه مثبت و بي‌قيد و شرط» شما به او است. يعني او را به‌طور كامل و بي‌حد وحصر بپذيريد. هرگز از فرد انتقاد و عيب‌جويي نكنيد. همه چيزش را كاملاً قبول كنيد. چنان كه گويي او معجزه‌ي طبيعت است. این نقطه‌ي شروع جذاب بودن شما در نزد فرد است.

پذيرش فرد به اين شكل شايد كار مشكلي به نظر آيد و شما تصور كنید كه براي انجام اين كار بايد نقش بازي كنید و رفتاري مصنوعي ارائه نمايید و داشتن اين رفتار در برخورد با فرد را درست و انساني ندانید. اما نه؛ براي پذيرش تمام و كمال او نيازي به نقش بازي كردن نيست، بلكه كار خيلي ساده است. لبخند بزنيد. وقتي او شما را نگاه مي‌كند که با خوشحالي لبخند مي‌زنيد. اعتماد به نفسش خودبه‌خود افزايش مي‌يابد و احساس خوشايندي درباره‌ي خود پيدا مي‌كند و احساس مي‌كند که فردی مهم و ارزشمند است. فرد شما را كه اين احساس را به او القاء مي‌كنيد، دوست مي‌دارد و شما را فرد با جذبه‌اي مي‌بیند. حتي قبل از اينكه چيزي بگوييد!

امام باقر(علیه السلام) می­فرماید:«تَبَسُّمُ الرَّجُل فی وَجه اخیهِ حَسَنَهُ»( لبخند انسان به چهره­ی برادر دینی­اش«حسنه» است)(اصول کافی،ج2، ص188)

برخورد با چهره باز با فرد و پذیریش بی­قید شرط، او را آماده­تر می­سازد تا دل به دوستی شما بسپارد و  خنده رویی و بشّاش بودن شما به فرد دل و جرأت می­بخشد، تا بی هیچ هراس و نگرانی، باب دوستی و آشنایی را با شما باز کرده و سفره دلش را پیش­تان بگشاید.

لبخند در گشایش راه ارتباط و جذب دیگران معجزه می­کند و هر انسان گرفته و بسته­ای را به سوی خود می­کشاند. احساس خوشايندي را، در مقابل كساني كه به ما لبخند صميمانه مي‌زنند، همه‌ي ما تجربه كرده‌ايم و هرگاه آنان را ملاقات مي‌نماييم، منتظر همان لبخند صميمانه هستيم كه ما را جذب خود كرده است.

ب- تقدير

هرگاه از ديگران به‌خاطر كاري كه، چه كوچك و چه بزرگ انجام داده‌اند، تقدير كنيد، اعتماد به نفس‌شان بالا مي‌رود. آنها احساس مي­کنند ارزشمندتر و مهم‌تر هستند. احساس قابليت و توانايي بيشتري مي‌كنند. تصور آنها از خود بهتر شده و عزت نفس‌شان افزايش مي‌يابد. در اين حالت بازدهي دو برابر مي‌شود. هرگاه به فردي لبخند مي‌زنيد يا از او تقدير مي‌كنيد، نه تنها اعتماد به نفس و احساس مهم بودن در او بالا مي­رود، بلكه در مورد خودتان هم همين‌طور است. هر زماني كاري مي‌كنيد يا چيزي مي‌گوييد كه باعث مي‌شود افراد ديگر خودشان را بيشتر دوست داشته باشند، در واقع خودتان را بيشتر دوست داريد.

هرچه بيشتر خود را دوست داشته باشيد، حقيقتاً ديگران را بيشتر دوست خواهيد داشت و اهميت بيشتري براي آنها قائل خواهيد شد. هرچه بيشتر خود را دوست  داشته باشيد، كمتر نگران اين خواهيد بود كه آيا تأثير خوبي بر ديگران مي‌گذاريد يا خير و خودبه‌خود به فردي با جذبه تبديل مي‌شويد.

امام سجاد(علیه السلام) می­فرماید:«اَشکَرُکم لِله اَشکَرُکم للنّاس»(شکرگذارترین شما به خدا،  کسی که نسبت به مردم سپاسگزارتر باشد»(میزان الحکمه، ج5، ص153)

 براي تقدير و سپاس از ديگران حتماً نياز نيست كه آنها كاري انجام داده باشند كه قابل تقدير باشد بلكه شما مي‌توانيد از شخصيت و جايگاه آنها تقدير كنيد، مي‌توانيد از اینکه در مقابل کار خود احساس مسؤوليت می­کنند و آمادگي كه براي انجام یک کار دارند، تقدير كنيد و با نشان دادن رضايت و خوشايندي از اين مسؤوليت پذيري به او احساس ارزشمندي بدهيد و اين رفتار شما به راحتي باعث جذب هرچه بيشتر فرد به شما مي‌گردد.

در قسمتی از یک روایت از امام صادق (علیه السلام) که آن حضرت از کتاب مقدس تورات نقل نموده­اند آمده است که:«داشتن زبان تقدیر و تشکر، نرم کننده­ی دلها، افزاینده­ی عواطف و زداینده­ی کدورت­ها و دشمنی­ها است»(بحارالانوار،ج68، ص55)

ج- تأييد

گفته مي‌شود كه « بچه‌ها براي آن گريه مي‌كنند و مردها براي آن مي‌ميرند.» همه‌ي انسان‌ها در طول زندگي نياز شديد و ناخود‌آگاهي به تأييد رفتارها و موفقيت‌هاي‌شان دارند. تأييد، هر ميزاني كه باشد انسان را خيلي راضي نمي‌كند. اين نياز مانند نياز به غذا و استراحت، مداوم است. افرادي كه پيوسته به دنبال فرصت‌هايي براي تأييد ديگران هستند، به هر جايي كه پا مي‌گذارند، مورد استقبال قرار مي‌گيرند.

شايد بهترين تعريف براي تأييد « ستايش» است. هرگاه از افراد ديگر به خاطر كاري كه انجام داده‌اند، ستايش كنيد، اعتماد به نفس‌شان افزايش مي‌يابد. آنها احساس شگفت انگيزي درباره‌ي خود پيدا مي‌كنند و شما را فردي جذاب، باهوش، بسيار دوست داشتني و فوق‌العاده با جذبه مي‌يابند.

در اینجا نکته­ای که نیاز به تذکر دارد این است که در تأیید و ستایش از دیگران نباید افراط کرد چرا که ممکن است نتیجه عکس از آن حاصل شود. زیرا ستایش فراتر از حد، به تملق­گویی و چاپلوسی تبدیل می­شود و ممکن است مخاطب ما تصور کند که با این کار قصد فریب و اغفال او را داریم و با این کار می­خواهیم او را وادار به پذیرش خواسته و نظر خودمان نماییم. در چنین مواقعی بسیار از افراد در برابر تأیید و ستایش از خود، حالت تدافعی به خود می­گیرند و همین امر به جای جذبه باعث ایجاد دافعه می­گردد.

امام علی (علیه السلام) می­فرماید:«الثناء بأکثر من الاستحقاق ملق»(ستودن بیش از سزیدن، چایلوسی است»(نهج البلاغه، ترجمه جعفر شهیدی، حکمت347)

بهترین راه برای تأیید دیگران در هنگام گفت و گو، استفاده از کلمات مناسب و حرکات تأییدی است. که هم تأثیر مطلوبی در ارتباط مؤثر و جذب مخاطب دارد، هم خالی از تملق­گویی و چاپلوسی است.

در هنگام ارتباط و گفت و گو با دیگران، مي‌توانيد از اصوات و الفاظ تأييدي براي تأييد گفته‌هاي آنان استفاده نماييد. تركيب اصوات تأييدي با الفاظ تأييدي باعث تأثير دو چندان آن در فرد مي‌شود.

در هنگام گفت وگو تماس چشمي، حركت دادن چشم، متمايل شدن بدن، تكان دادن و كج كردن سر، در كنار هم تأثير زيادي بر

 افراد مي­گذارد، اما با افزودن قدرت تأييد كننده‌هاي صوتي و كلامي شما به يك فرد خوش صحبت و كاملاً با جذبه تبديل مي‌شويد.

در استفاده از الفاظ تأييدي بايد توجه و دقت لازم را داشته باشيد. اگر با اظهارات فرد موافق نيستيد از كلمات و عبارات محافظه كارانه استفاده نماييد. مثل « متوجه هستم»، « واقعاً» يا « خوب، پس كه اين طور»  بدين طريق به فرد اطمينان مي‌دهيد كه شما به صحبت‌هاي او گوش داده و با او همگام هستيد. اما بي‌طرف باقي مي‌مانيد. به اين الفاظ به اين دليل محافظه‌كارانه گفته مي‌شود كه شما با چيزي كه گفته مي‌شود، لزوماً موافق نيستيد.

اما وقتي با گفته‌هاي فرد موافق بوده و آمادگي حمايت از او را داريد، مي‌توانيد از كلمات يا عباراتي مثل « بله، بي‌ترديد» يا« كاملاً موافقم» يا « درست حدس زدي» و عباراتي مانند اين‌ها استفاده كنيد كه نشان مي‌دهد شما در گفت و گو با او هم پيمان شده و طرف او را گرفته‌ايد. قبل از ارائه اين نظرات كه نشان دهنده‌ي موافقت شما با او است، سعي كنيد مطمئن شويد كه واقعاً اين همان كاري است كه مي‌خواستيد انجام دهيد. 

د- تحسين

همه تحسين را دوست دارند و از شنيدن آن به وجد مي‌آيند، تحسين يا همان تعريف و تمجيد يكي از نيازهاي ثانويه انسان است كه وي به‌دنبال برآورده شدن آن است. وقتي ويژگي، برتري و موفقيت افراد را صادقانه و خالصانه تحسين مي‌كنيد. آنها ناخود‌آگاه احساس بهتري درباره‌ي خود پيدا مي‌كنند. آنها احساس مي‌كنند فرد مورد تأييد، ارزشمند، مهم و مقبولي هستند. در نتيجه آنها خود و شما را بيشتر دوست خواهند داشت.

از نوع پوشش، عطريا ادكلن فرد تعريف كنيد، يكي از ويژگي‌هاي او مثل وقت‌شناسي يا پي‌گيري در كار را تحسين كنيد. به خاطر زحمتي كه براي انجام یک کار کشیده یا حضور در جلسه گفت و گو را پذیرفته، او را مورد تحسين و تشويق قرار دهيد. او را به خاطر هر كار كوچك يا برزگي كه انجام داده است، تحسين كنيد. هميشه در او به دنبال چيزي بگرديد كه از آن تعريف كنيد و هر بار با چيزي كه پيدا كنيد او شما را بيشتر دوست داشته و شما را فرد با جذبه‌اي خواهد يافت.

همه‌ي ما از تأييد و تحسين شدن لذت مي‌بريم، به ويژه اگر كاري انجام داده باشيم كه فكر مي‌كنيم، ارزشش را دارد كه ديگران از ما تعريف كنند.

وقتي فردی از چيزي صحبت مي‌كند كه به نظر مي‌رسد آن چيز مايه‌ي افتخار اوست، با استفاده از يك راه ساده برشدت لذتش بيفزاييد.

سريعاً، عقل، بلندنظري، درايت، تيزهوشي، زيركي يا هر صفت شايسته‌ي او را تحسين كنيد، مطمئن باشيد كه او اين تحسين را نشانه‌ي ديگري از جذبه‌ي شما تلقي خواهد كرد.

تأييد و تحسين براي دیگران اهميت حياتي دارد و مانند سوخت كوره‌ي انگيزه عمل مي‌كند. اگر به‌موقع و با استفاده از الفاظ تحسين برانگيز كار آنان را تحسين و تعريف نماييد، اين تحسين شما براي آنها از هر پاداشي ارزشمندتر بوده و در تلاش مضاعف­شان براي انجام خواسته شما  مؤثر خواهد بود.

براي تحسين كردن از مخاطب حتماً به‌دنبال كارها و موفقيت‌هاي بزرگ او نباشيد بلكه موفقيت‌ها و كارهاي كوچك او را نيز تعريف و تحسين نماييد، تحسين شما باعث مي‌شود كه او احساس شگفت‌انگيزي درباره‌ي خود پيدا كند و اين يكي از عوامل كليدي جذبه است.

حضرت علی(علیه السلام) در قسمتی از نامه خود به مالک اشتر می­فرماید:«پیوسته ستایش نیک نسبت به آنان داشته باش و رنج­ها و بلاها و آزمون­های آنان را برشمار، چرا که یاد کردن بسیار از کارهای نیک آنان، شجاع را به شور و جنبش وا می­دارد و سست و بی­حال را هم به حرکت می­کشاند»

این سخن امام(علیه السلام) جذاب بودن تحسین در نزد دیگران را به خوبی بیان می­کند و باعث انرژی برای شور و فعالیت در آنان می­گردد.

حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) نیز حضور مردم در صحنه­های انقلاب و رشادت و پیروزی رزمندگان ارتش و سپا و بسیج را با جملاتی تحسین­آمیز مورد تشویق و تقدیر قرار می­دادند و همین جملات ازرشمند روحیه امید و تلاش بیشتر را در دل آنان ایجاد می­کرد.

س- توجه

اين ويژگي شايد مهم‌ترين عامل براي ايجاد جذبه در بين ساير عوامل باشد. قدرتمندترين ويژگي در رفتار براي ايجاد اعتماد به نفس است و كليد جذبه آني است. وقتي به افراد ديگر كاملاً توجه كنيد، آنها احساس مي‌كنند كه ارزشمندتر و مهم‌تر هستند و شما را بيشتر دوست خواهند داشت.

جذبه مستلزم توجه صد درصد است؛ به ويژه موقع  گوش كردن، هنگامي كه مشغول گوش دادن به صحبت‌هاي کسی هستيد، بايد طوري رفتار كنيد و علامت‌هاي به او بدهيد كه بفهمد شما كاملاً به گفته‌هايش توجه داريد. مثلاً در هنگام صحبت با گفته‌هاي او همدلي و همراهي كنيد، رفتار زبان و بدن شما بايد به او نشان دهد كه شما كاملاً بر روي آنچه او مي‌گويد تمركز داريد و نشان دهيد كه هر كلمه‌اي كه او بر زبان مي‌آورد، براي شما مهم است.

اگر اين علامت‌ها را درست بفرستيد، نشان دهنده‌ي اين خواهد بود كه شما دقيق متوجه صحبت‌هاي او هستيد و توجه شما به او خود باعث جذبه‌ي بيشتر شما خواهد شد.

براي اينكه مخاطب بفهمد كاملاً به صحبت‌هاي او توجه داريد، مستقيم به او نگاه كنيد و با عبارات خود  صحبت‌هاي او را تأييد كنيد و در زماني كه نياز مي‌دانيد با پرسش كردن از او توضيح بيشتر درباره‌ي مطالبش بخواهيد.

اين را بدانيد كه براي جذب هرچه بيشتر مخاطب به خودتان، بايد خوب گوش كردن را بياموزيد و با توجه كردن به او و صحبت‌هايش از طريق پرسيدن و گوش كردن ايجاد جذبه نماييد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: جذبجذبه جذاب بودن
[ یک شنبه 8 شهريور 1394 ] [ 19:4 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]